ADAS – Advanced Driver Assistance Systems
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.
Serwisy szyb samochodowych Pilkington wykonują usługi kalibracji systemu bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy ADAS po wymianie szyby przedniej w Państwa samochodzie.
Producenci samochodów montują je coraz powszechniej i wkrotce będą na wyposażeniu pojazdów kompaktowych. Nazywane są systemami poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy lub systemami wspomagania Kierowcy w skrócie ADAS. Dodatkowo, każdy producent samochodu stosuje własne nazewnictwo dla tego systemu lub jego elementów.
Obecnie każdy nowy model auta jest już wyposażony w szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa czyli wkrótce elementy systemu ADAS staną się standardowym wyposażeniem dla wszystkich sprzedawanych nowych samochodów. Większość systemów, przynajmniej w części jest powiązana z szybą samochodu, więc warto poznać to zagadnienie. Tak, aby po wymianie szyby ADAS w naszym aucie działał prawidłowo, a warsztat proponował Klientom szybę, którą można poprawnie skalibrować.
Najczęściej występujące funkcje systemu ADAS:
- system automatycznego hamowania awaryjnego.
- zapobieganie / ostrzeganie przed ryzykiem kolizji
- asystent kontroli prędkości / aktywny tempomat
- asystent utrzymania pasa ruchu
- wykrywanie pieszego wkraczającego na pas ruchu
- rozpoznawanie / identyfikacja znaków drogowych
- monitorowanie martwego pola / ostrzeganie o pojeździe w martwym polu
- system Night Vision
- kamera 360°
- asystent parkowania
Systemy ADAS przetwarzają informacje z kamer, radarów i sensorów montowanych na szybach czołowych i na karoserii:
- Radar większej odległości znajduje się na pasie przednim
- Radar dystansu „LiDAR umieszczony jest na przedniej szybie
- Kamery montowane w szybach
- Mono camera
- Stereo camera
- Kamera w połączeniu z LiDAR lub sensorem deszczu / zmierzchu
- IR Camera = Night Vision ( Mercedes Benz)
Dlaczego trzeba wykonać kalibrację systemu ADAS po wymianie szyby przedniej?
Po każdej ingerencji w ustawienia fabryczne systemu, tutaj wymianę przedniej szyby, system musi na nowo nauczyć się poprawnie funkcjonować. Kalibracja systemu ADAS to czynność diagnostyczno – regulacyjna, która powinna być wykonana po każdej wymianie szyby przedniej w aucie. Dzięki temu mamy pewność, że system jest sprawny i nie wprowadza kierowcy w błąd. Tylko wtedy mamy pewność, że pojazd jest w pełni sprawny technicznie. System kamer posiada bardzo niewielką tolerancję. Oznacza to, że nowa szyba powinna mieć takie same parametry jak ta montowana fabrycznie. Dla skutecznej kalibracji istotne są nawet niewielkie różnice w kształcie szyby – głębokości bąbla, miejscu i sposobie montowania ramek na kamery, położenia szyby względem karoserii po wymianie szyby, a nawet właściwości i jakości szkła z którego wyprodukowano szybę.
Sposób i rodzaj kalibracji jest ściśle określony dla danego modelu samochodu i wersji wyposażenia.
- Dynamiczna kalibracja – najbardziej uciążliwa.
- Proces jest inicjowany przez urządzenie diagnostyczne
- Kalibracja dokonywana jest w trakcie jazdy próbnej i testowane są wszystkie możliwe sytuacje, na które powinien reagować pojazd: jazda drogą z kilkoma pasami, z prędkością powyżej określonej wielkości, znaki drogowe przy zjazdach z dróg szybkiego ruchu.
- Statyczna kalibracja – najczęściej spotykana.
- Proces jest inicjowany przez urządzenie diagnostyczne z oprogramowaniem dedykowanym dla modelu samochodu.
- Pojazd jest ustawiony w specjalnie wyposażonym miejscu warsztatowym przed tablicą kalibracyjną.
- Cały proces trwa zazwyczaj kilkadziesiąt minut.
- Autokalibracja – najbardziej pożądana i niestety najrzadsza.
- Samochód ma oprogramowanie niezbędne od wykonania kalibracji, która jest inicjowana po montażu szyby i ponownym podłączeniu zasilania.
Aby kalibracja była skuteczna, zamontowana szyba musi spełniać rygorystyczne normy producenta pojazdu. Odstępstwa od normy OEM dla danej szyby zakończą się nieudaną kalibracją i ponownym montażem innej szyby.
Kamery systemu ADAS na szybach przednich:
Kamera MPC (Multi Purpose Camera) – Kamera wielofunkcyjna.
Kamera odpowiada za wiele funkcji wspierania kierowcy i ma wiele wersji. Wymaga kalibracji w sytuacji wymiany szyby czołowej. Stosuje się różne procedury kalibracji w zależności od marki, a nawet modelu auta. Nowa szyba musi być wysokiej jakości, z idealną optyką i właściwym, prawidłowo przytwierdzonym mocowaniem kamery. Konieczne jest urządzenie diagnostyczne do kalibracji kamery.
Radar Laserowy LiDAR: Light Detection and Ranging.
Działający w podczerwieni, stosowany do unikania kolizji przy mniejszych prędkościach. Zazwyczaj nie wymaga kalibracjiz oczywistym zastrzeżeniem dotyczącym jakości nowo zainstalowanej szyby dotyczącej kształtu, przepuszczalności światła, sposobu i miejsca mocowania radaru. I nietrudno się domyśleć, powinna mieć jakość części jakości oryginalnej, czyli zgodnej z normą OEM – producenta samochodu.
Pojazd może być wyposażony w obydwa systemy MPC i LiDAR lub tylko jeden z nich.
Terminologia:
MPC- Multi Purpose/Function Camera. Kamera wielofunkcyjna odpowiadająca za różne systemy wspomagania kierowcy.
LiDAR- Laser Radar (LiDAR = Light Detection and Ranging). Komponent wysyła podczerwone światło laserowe i mierzy dystans do obiektu przed samochodem, jako odległość i czas do potencjalnego uderzenia. Dane te są wykorzystywane do obliczania odległości do systemu unikania kolizji.
Kalibracja kamery. Procedura wymagana po wymianie szyby. Ustawia pole widzenia kamery do parametrów wymaganych przez producenta pojazdu. Jest konieczna ze względu na tolerancje kształtu szyby i jej montażu.
Urządzenie diagnostyczne. Urządzenia i / lub oprogramowanie na komputerze umożliwiające dostęp do jednostki sterującej kamerą. Pozwala montażyście zainicjować procedury kalibracji, postępując zgodnie z instrukcjami podanymi przez to urządzenie.
CSC-tool (Camera and Sensor Calibration tool). Tablica dla konkretnego modelu pojazdu, wyposażona w laserowe wskaźniki ustawienia pojazdu względem tablicy, niezbędna w statycznym procesie kalibracji kamery.