Zadzwoń i zapytaj o szybę

Rodzaje, funkcje i właściwości szyb samochodowych

Rodzaje i właściwości szyb samochodowych.

Samochody mają wiele rodzajów auto szyb o różnych właściwościach. Wszystko to dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Podstawowym zadaniem szyby samochodowej jest zapewnienie dobrej widoczności i ochrona przed nieprzyjaznymi czynnikami zewnętrznymi. W nowych modelach samochodów szyby są coraz większe. Dzięki temu mamy więcej naturalnego światła, większą przestrzeń pasażerską i poczucie bliskiego kontaktu z otoczeniem.

Dodatkowo auto szyby stają się coraz bardziej skomplikowane. Zapewniają ochronę przed słońcem i nagrzewaniem. Mają właściwości wyciszania hałasu. Uzbrojone są w skomplikowane systemy nagrzewania, anteny oraz całą gamę różnych sensorów.  Stają się ekranem do wyświetlania obrazu zegarów samochodu lub obrazów w nawigacji. W trakcie codziennej eksploatacji samochodu kierowca jest wspierany przez różne systemy, których elementy wbudowane są w szybę czołową.

Przykładem mogą być czujniki deszczu, światła lub kamery. Sensory zamontowane w szybie czołowej samoczynnie załączą światła mijania gdy wjedziemy do tunelu lub mijamy inny pojazd oraz wycieraczki kiedy zacznie padać deszcz. Czujnik deszczu dostosowuje również częstotliwość pracy wycieraczek do intensywności opadów. Sensory mogą również sterować pracą klimatyzacji w celu unikania zaparowywania szyb. Kamera odczyta nam ograniczenie prędkości jaki wskazywał właśnie mijany znak lub wibracje fotela przypomną nam gdy w sposób nie zamierzony zmienimy pas ruchu.

Szyby atermiczne

Chronią oczy i skórę  przed szkodliwym promieniowaniem UV. Zmniejszają poziom nagrzewania się wnętrza samochodu  w stosunku do temperatury otoczenia. Zwiększają komfort jazdy i wydajność klimatyzacji oraz zmniejszają zużycie paliwa. Chronią deskę rozdzielczą, fotele i inne elementy wewnątrz auta.

Szyby atermiczne odbijają i / lub pochłaniają znaczną część promieni słonecznych. Takie właściwości można uzyskać na kilka sposobów. Wyraźną redukcję ciepła przedostającego się do wnętrza auta dają szyby wyprodukowane z zielonego szkła. Takich właściwości nie ma szyba, która ma kolor zielony uzyskany jedynie z folii użytej do laminacji, zamiast z zielonego szkła.

Jeszcze lepsze właściwości redukcji nagrzewania mają szyby typu solar lub siglasol.  Taka szyba ma nałożoną  powłokę lub specjalną trzywarstwową folię.

Najlepsze rozwiązania technologiczne Pilkingtona znacznie redukują wielkość szkodliwego promieniowania i zmniejszają temperaturę w aucie o kilka ° C.

Szyby wygłuszające hałas, akustyczne

Szyby samochodowe wygłuszające hałas zwane często jako szyby akustyczne mają na celu wygłuszenie dźwięków pracy silnika i hałasu z zewnątrz (szum wiatru i opon) przy dużych prędkościach. Dzięki specjalnej, trójwarstwowej folii, która znajduje się pomiędzy warstwami szkła, ograniczono poziom hałasu jaki przenika do wnętrza samochodu o ponad 30% przy prędkościach dozwolonych na drogach szybkiego ruchu i autostradach. Jadąc wtedy tak wyposażonym samochodem możemy się cieszyć rozmową lub ulubioną muzyką, płynącą z głośników samochodu.  Rozpoznanie takich szyb jest na pierwszy rzut oka niewidoczne – czasem na szybie jest mały znaczek (symbol „przekreślone ucho”), ale nie jest to regułą. Można ją rozpoznać poprzez stukanie  w szybę. Potocznie mówiąc, odgłos stukanie jest bardziej plastikowy niż szklany. Coraz powszechniej stosowane, a dla wielu modeli aut zgodnie z normą producenta samochodu, powinny być stosowane do wymiany tylko takie szyby. Po wymianie szyby, kierowca może nie połączyć wzrostu hałasu w samochodzie z faktem źle dobranej szyby użytej do montażu.

Chcesz wiedzieć więcej, pobierz prezentację

Ogrzewane szyby samochodowe

Ogrzewane tylne szyby samochodowe produkowane są od lat, gdzie stosuje się nadruk ścieżki elektrycznej na szybę hartowaną. Inaczej wygląda technologia produkcji ogrzewanej szyby czołowej. Najczęściej technologia polega na tym, że w trakcie produkcji na folię PVB pomiędzy warstwami szkła, nakładane są bardzo cienkie nitki drutu wolframowego. W niektórych modelach strefę grzewczą uzyskuje się metodą natryskową, która daje lepsze parametry optyczne o jest bardziej skomplikowana i pracochłonna, więc droższa.

 W krótkim czasie szyba czołowa zostaje ogrzana eliminując parę po wewnętrznej stronie, a także szron z zewnątrz. Poprawia to aktywne bezpieczeństwo podróżujących.

Ogrzewanie szyby zazwyczaj występuje jednocześnie z innymi właściwościami: chroniącymi przed promieniowaniem słonecznym  (siglasol)  i wygłuszaniem hałasu (akustyczne).

Szyby samochodowe z anteną

Producenci samochodów coraz częściej stosują nowatorskie i estetyczne rozwiązanie jakim jest umieszczenie anteny w szybie samochodowej. Technologia jaką dysponuje Pilkington, pozwala na wyprodukowanie szyby czołowej, bocznej lub tylnej wyposażonej w anteny do odbioru radia, telewizji czy sygnału GPS.

Szyby jako wyświetlacz Head-up

Dzięki Head-up display, w skrócie HUD, podstawowe informacje z deski rozdzielczej i komputera pokładowego, prędkość, ostrzeżenie, wskazania nawigacji mogą być wyświetlane bezpośrednio na przedniej szybie i kierowca nie musi szukać wzrokiem tych informacji. Budowa takiej szyby różni się od zwykłej szyby czołowej. W miejscu gdzie wyświetlane są informacje folia, która umieszczona jest między warstwami szkła, ma w przekroju postać klina, co w efekcie tworzy swoisty ekran.

Coraz częściej stosowany jest system z dwoma projektorami, dającymi dwa obrazy o różnej wirtualnej odległości od kierowcy. „Bliżej” kierowca widzi parametry deski rozdzielczej, a „dalej” wskazówki dotyczące kierunku jazdy i nawigacji. I pojawia się już modele samochodów z elementami AR. Innowacyjna technologia Pilkington NSG jako pierwsza na świecie wprowadziła w życie pełną rozszerzoną rzeczywistość Augmented Reality (AR) w nowym modelu Mercedes Benz S Class.

Uszczelki (enkapsulacja i ekstruzja)

W Pilkington uszczelki są nakładane w fabryce bezpośrednio na szybę,  w formie płynnego polimeru lub z granulatu przy pomocy wtryskarek. Dzięki temu uzyskujemy doskonałe przyleganie i wytrzymałość.  Uszczelki typu ekstruzja i enkapsulacja są elementem trwałości i bezpieczeństwa montażu szyby w samochodzie oraz komfortu jazdy. Dobrze dopasowane redukują hałas.

Szyby odporne za zaparowanie i hydrofobowe

Ochronę przed zaroszeniem daje tzw. anti-fog lub anti-fogging. Są to środki chemiczne, które nie pozwalają na skroplenie wody w postaci drobnych kropelek na powierzchni wewnętrznej szyby. Mechanizm działania polega na zmniejszeniu napięcia powierzchniowego, w wyniku czego krople nie przylegają do powierzchni tafli, a woda jest rozpraszana. W fabrykach Pilkington, szyba samochodowa dla wybranych modeli aut ma nakładaną powłokę środka powierzchniowo czynnego, który tworzy warstwę chroniącą ją przez zaroszeniem.

Również zewnętrzną powierzchnię szyby można pokryć cienką, niewidoczną powłoką hydrofobową. Zmniejszamy w ten sposób powierzchnię styku z kroplami, co ułatwią ich oderwanie się. Powłoka nazywana jest często “niewidzialną wycieraczką”. Czasem może jednak przeszkadzać w pracy wycieraczek, które ślizgają się po jej powierzchni i mogą przeskakiwać. Dlatego najlepsze efekty daje hydrofobizacja na szybie tylnej lub bocznej w samochodzie. Warstwa hydrofobowa, która jest nakładana podczas produkcji w fabrykach Pilkington, jest znacznie trwalsza od powłoki nakładanej w warsztacie.

Modele z kamerami na szybie przedniej

Auto szyby Pilkington są fabrycznie wyposażone w specjalne moduły „uchwyty” do montowania kamer i sensorów. Gwarantuje to prawidłową pracę tych urządzeń, a szyba ma dokładnie takie same właściwości i jakość jak ta montowane w fabryce Skody.

Kamery montowane na szybach przednich są elementem systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy zwane ADAS: Advanced Driver Assistance Systems. Należą do nich:

Asystent pasa ruchu – Lane Assist. Ostrzega przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu.
Intelligent Light Assistant  – funkcja automatycznego włączania i zmiany świateł, która steruje pracą świateł drogowych. Wersje adaptacyjne mogą również zmieniać światła na krótsze i jednocześnie doświetlić pobocze.

Asystent jazdy nocnej – Night Vision. Zaawansowany system, który wykorzystuje kamerę termowizyjną lub podczerwieni, która monitoruje przestrzeń przed pojazdem w odległości do 300 metrów. Niektóre modele samoczynnie inicjują hamowanie.

Rozpoznawanie znaków drogowych.  „Czyta” znaki pionowe ustawione obok jezdni, jak i znaki umieszczone nad jej nawierzchnią (także tablice elektroniczne). System ten wykorzystuje kamerę, która rzeczywiście śledzi otoczenie jezdni i odczytuje symbole na znakach drogowych. System jest skuteczny nie tylko w dzień, ale także w nocy.

Patrząc z zewnątrz na szybę samochodową nie jesteśmy w stanie stwierdzić jak została wyprodukowana i  w co powinna być wyposażona. Technologia stale rozwija się  i  nasze bezpieczeństwo zależy w dużym stopniu od jakości naszej szyby.  Klient ma prawo wiedzieć za co płaci i najlepiej wybrać markową szybę Pilkington, spełniającą normy oryginalnych części zamiennych.

Pilkington produkuje wszystkie rodzaje szyb do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i do autobusów:

  • Atermiczne zielone, solaryczne. Siglasol, fotochromatyczne, z powłoką
  • Akustyczne wyciszające, wygłuszające hałas
  • Ogrzewane
  • Z anteną
  • Z uchwytami do kamer, sensorami, czujnikiem, z modułem, z GPS
  • Odporne na zaparowanie z powłoką Nano, hydrofobowe

Wszystkie szyby Pilkington spełniają wymogi systemu ADAS.