W jaki sposób wymienimy szybę w Twoim samochodzie?
Wymiana szyby samochodowej zwana montażem, polega na demontażu elementów związanych z szybą, wycięciu starej, uszkodzonej szyby, wklejeniu nowej szyby i ponownym montażu elementów zewnętrznych. Sprawdzeniu działania sensorów oraz w pewnych przypadkach ich kalibracja. Coraz częściej należy wykonać kalibrację systemu bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy po wymianie szyby przedniej. Ten system ma ogólną nazwę ADAS: Advanced Driver Assistance Systems. Poszczególne marki samochodów mają też własne nazwy dla tego systemu bądź dla jego poszczególnych funkcji.
Najpierw szyba jest sprawdzana i przygotowywana do montażu. Zostaje dokładnie umyta oraz chemicznie przygotowana do położenia na niej kleju. Potem samochód zabezpieczamy wewnątrz pokrowcami chroniącymi fotele przed zabrudzeniem, a na zewnątrz auto zabezpiecza się pokrowcami chroniącymi pokrywę silnika oraz błotniki. Wykonywany jest demontaż elementów związanych z szybą, takich jak wycieraczki, listwy, osłony, lusterka, sensory itp.
Kolejną czynnością jest wycięcie uszkodzonej szyby z karoserii. Po wycięciu szyby montażysta oczyszcza podszybie z brudu, przycina stary klej do wysokości około 1 – 2 mm. Następnie karoseria zostaje chemicznie przygotowana do przyłożenia nowej szyby wraz z klejem. Technik nakłada na szybę klej i szyba zostaje osadzona w karoserii.
Firma Pilkington stosuje najlepsze na świecie systemy chemii montażowej, mające bardzo niską przewodność elektryczną, aby wyeliminować jakichkolwiek potencjalne zakłócenia w instalacji elektrycznej samochodu. Bezpieczny czas odjazdu samochodu z dwiema poduszkami powietrznymi wynosi zazwyczaj jedną godzinę, licząc czas od przyłożenie szyby z klejem do karoserii. W trakcie procesu schnięcia kleju, składane są i powtórnie montowane elementy związane z szybą. Sprawdzane jest działania wycieraczek i sensorów deszczu i światła. W pewnych przypadkach konieczna jest dodatkowa kalibracja czujników / sensorów. Łączny czas wymiany szyby w samochodzie osobowym wynosi 2 – 3 godziny.
Jeśli samochód jest wyposażony w system bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy ADAS, to należy obowiązkowo wykonać kalibrację tego systemu. Ten system lub jego elementy ma zazwyczaj własną nazwę w zależności od marki czy modelu auta. Kalibracja systemu ADAS jest oddzielną czynnością diagnostyczną i do jej wykonania potrzebne jest specjalny sprzęt z odpowiednim i aktualnym oprogramowaniem.