Jak przebiega naprawa szyby samochodowej
Najczęściej spotykane uszkodzenie szyby przedniej to uszkodzenie punktowe. Kluczowe jest, aby naprawa szyby samochodowej została wykonana jak najszybciej po zauważeniu uszkodzenia. Zbierający się w uszkodzeniu brud utrudnia naprawę i pogarsza się przejrzystość w naprawionym miejscu. Z biegiem czasu, gdy zwlekamy z naprawą, może pojawić się pęknięcie, które uniemożliwi naprawę. Szyba podczas jazdy podlega drganiom i naprężeniom oraz wpływom zmian temperatury, a zwłaszcza różnicy między temperaturą wnętrza pojazdu a warunkami na zewnątrz.
Naprawa szyby samochodowej ma na celu poprawę widoczności i estetyki oraz zabezpieczenie szyby przed dalszym pękaniem od miejsca uszkodzenia. Wszystkie naprawy muszą zagwarantować zachowanie jej pierwotnej wytrzymałości, bo szyba przednia odpowiada nawet za 30% wytrzymałości konstrukcyjnej pojazdu. Od stanu szyby czołowej zależy prawidłowe działanie poduszki powietrznej pasażera, gdyż szyba w aucie daje oparcie poduszce w czasie jej otwarcia. Naprawa pękniętej szyby, której uszkodzenie ma formę podłużnego pęknięcia, nie jest zalecana.
Uderzenie kamienia wywołuje różnego rodzaju odpryski, które mają różny kształt i średnicę. Większość z nich da się skutecznie naprawić. Potocznie nazywamy je „oczkiem” i jeśli to „oczko” nie ma dodatkowych cienkich pęknięć, to mamy szansę na skuteczną i bezpieczną naprawę. Dobrze zrobiona naprawa uszkodzenia punktowego – oczka powinna zapewnić do 95% swojej pierwotnej wytrzymałości szyby oraz zabezpieczyć ją przed dalszym pękaniem.
Przebieg procesu
Aby naprawa szyby samochodowej była skuteczna i bezpieczna, muszę być spełnione pewne warunki:
Naprawa polega na oczyszczeniu miejsca uszkodzenia, usunięciu zabrudzeń i wilgoci z uszkodzonego miejsca oraz wypełnieniu go specjalną żywicą, a następnie utwardzenie promieniami UV i na końcu polerowanie powierzchni czyli proces podobny do tego jaki wykonuje stomatolog podczas wypełniania ubytku w zębie. I taki zabieg powinien przywrócić ok. 95 % pierwotnej wytrzymałości szyby i zabezpieczyć ją przed dalszym pękaniem.
Zalety naprawy szyby w aucie:
- Krótki czas wykonania usługi, ok pół godziny i samochód jest gotowy do drogi natychmiast po zakończeniu usługi
- Cena naprawy szyby samochodowej jest kilkakrotnie niższa od jej wymiany na nową
- Ograniczenie ryzyka dalszego pękania szyby
- Poprawa widoczności w naprawionym miejscu
- Przywrócenie do 95 % pierwotnej wytrzymałości szyby w miejscu uszkodzenia
Jakie uszkodzenia na szybie nadają się do naprawy?
Aby naprawa szyby samochodowej była skuteczna i bezpieczna, muszę być spełnione pewne warunki:
- Uszkodzenie powinno mieć średnicę poniżej 22 mm. Można to sprawdzić nakładając na nie monetę pięciozłotową.
- Odległość uszkodzenia od krawędzi szyby powinna być większa niż 10 cm. Dla niektórych modeli aut, gdzie szyba ma większą krzywiznę, nawet więcej.
- Jeśli naprawiamy kilka uszkodzeń na jednej szybie, to minimalna odległość między nimi wynosi 10 cm.
- Nie powinno się naprawiać uszkodzeń w strefie, gdzie jest pole widzenia kierowcy. Proces naprawczy pozostawia zawsze jakiś ślad, ponieważ płynna żywica służąca do wypełnienia odprysku ma inną strukturę niż szkło i inaczej załamuje światło.
- Niektóre szyby mające np. właściwości przeciwsłoneczne nie powinny być naprawiane.
- Od uszkodzenia nie powinny odchodzić podłużne pęknięcia, które uniemożliwiają wprowadzenie do nich żywicy naprawczej.